onsdag 9 mars 2011

Sfärocytos...

Fick ett mail eller en kommentar av en tjej som undrade om Elis och om vi skulle göra någon koll på honom om den ärftliga sjukdomen sfärocytos. Jag pratade med läkaren på BVC vilken skickade en remiss till barnkliniken som vi sedan fick komma till. Där fick Elis lämna blodprov, efter det kunde man inte riktigt se om han hade det eller inte, utan läkaren frågade oss om vi skulle vilja att man gjorde en DNA-analys för att se om det låg ärftligt. Det var lite mer blodprover som då skickades till Uppsala där de såg att han hade det. Så jag kan nog rekommendera att du om du läser detta ber din BVC läkare skicka en remiss till barnkliniken där du bor. Dock var det inte så kul när de skulle ta 4 blodrör på en liten kille på 16 månader (dessa som skulle skickas til Uppsala), det uppskattades inte av Elis. Men jag kan säga att det känns mycket tryggt att veta, om han skulle bli riktigt sjuk av att vara sjuk, för ibland känns det som att det inte är så många som känner till denna sjukdomen.

Annars rullar allt på som vanligt och jag längtar till morgondagen för jag ska få tala med mina kära föräldrar, som nu sitter på flyg hem kan jag tänka mig....Förresten fick något riktigt fint med posten idag som gjorde mig glad =) det värmde i hjärtat! TACK!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar